Uw bemanning:
Goedendag, ik heet Maurits,
Mijn wieg stond in Geleen en ben dus een Nederlander. Of eigenlijk een Limburger in hart en nieren. Mijn vader had een wasserij. Als tiener heb ik er zelf een tijdje gewerkt. Het was misschien voorbestemd, want nu ben ik wasbaas aan boord.
Als zelfstandigen hielden mijn ouders zeker ook van vrije tijd. Ze doorkruisten Nederland aan boord van hun motorboot. En mijn broers, mijn zus en ik mochten mee! Al snel had het moederschip een hele vloot op sleeptouw. Zeilend of op de motor, alle Nederlandse binnenwateren kwamen aan bod. De watermicrobe zat vast verankerd in mijn bloed.
Mijn oom was machinist op zeeschepen. Ik heb zeker ook affiniteit met techniek en motoren, maar de navigatie trok mij toch meer. Zo belandde ik op de zeevaartschool van Rotterdam.
Op het internaat van de zeevaartschool kwam op een dag ook een Belgische vrouw wonen. Als buitenbeentjes in het hart van Nederland klikte het tussen Limburg en België, al heb ik haar wel moeten lijmen met een pleister… De rest vertel ik je graag zelf aan boord!
Wist je dat:
- ik na jaren van stevig roken er toch mee gestopt ben?
- ik steeds meer geïnteresseerd ben in vogels en nu uitvogel hoe ik ze kan fotograferen?
- ik een vroege vogel ben die zorgt dat er ‘s morgens al koffie en thee klaar staat
- Je zal het niet zien, maar alle kleine klussen doe ik tussen de bedrijven door
- tijdens het varen mag je me gerust vragen stellen. Ik geef je graag het goede antwoord en als ik het niet weet, verzin ik wel iets!
- Als stoere zeeman heb ik toch liever koffie dan een pintje…
Hallo, ik ben Olga,
Ik ben geboren in Brasschaat, een gemeente bij Antwerpen waar ik de schepen in de haven kon horen toeteren, als de wind goed stond. Dat was de 1e link met water en de scheepvaart…
Eerst ging ons gezin met 4 kinderen nog kamperen tijdens de vakanties. Maar mijn vader maakte zijn droom waar toen ik 8 jaar was en kocht een zeilboot. Toen sloeg het watervirus pas echt toe…
Op mijn 18e koos ik de opleiding tot stuurman grote handelsvaart, om grote zeeschepen en hun lading veilig over de 7 zeeën te kunnen brengen. In de zeevaartschool van Rotterdam haalde ik mijn diploma en ontdekte ik Maurits…
Wist je dat:
- Van mijn moeder mocht ik als kind al koken en had de rest van de familie als dankbare proefkonijnen.
- Ik hou vooral van desserts en groente. Verwacht je aan de Belgische keuken met een twist…
- Al als kind leerde mijn vader me veel over fotografie en de donkere kamer
- Als je vader biologieleraar is, krijg je vanzelf oog voor de natuur en zijn bewoners
- Naast mijn wieg speelde een grote sint bernardshond… ik ben dus een hondenmens!
- Je doet me geen plezier met koffie, wel met een bruin Belgisch biertje (buiten werktijd)
Woef ik ben Noty!
Ik ben de 3e scheepshond van De 4 Vaargetijden.
Gekke naam hé? Lang niet zo erg als mijn voorgangers… Eerst was er Boef en daarna Dief. Jaja, ik weet het, mijn naam klinkt bijna zoals naughty… en dat ben ik ook een beetje. Ik vertel je met een grom waar ik ben en waar jij hoort te zijn. Toch is mijn naam ook nautisch. Ik ben een echte jachthond met een jacht van wel 30m!
Grapje hé? Ik ben een bearded collie en eigenlijk een echte schapendrijver. Er zijn niet zoveel schapen aan boord. Dus drijf ik de gasten bij elkaar. En weet je, soms lukt dat ook… Gaaf!
Verder zorg ik dat baasje Olga iedere morgen de weg vindt naar de bakker. De gasten houden van vers brood en koeken iedere dag.
Ik zie er best schattig uit, vind je niet?
Als je braaf bent, mag je me wel eens aaien. Ik zeg je wel wanneer ik het lekker vind.
Wist je dat:
- Ik echt mooi ben, maar niet zo van knuffelen hou
- Ik wel graag poseer voor een foto
- Ik al veel geleerd heb: gehoorzaamheid, agility en schapendrijven
- Ik nu heel graag mantrail in mijn vrije tijd: ik volg het spoor van verloren gelopen mensen
Varen zit in ons bloed..
Na de zeevaartschool stapten Maurits en Olga aan boord van verschillende rederijen. Olga ging in zee met de Belgische rederij Ahlers. Van leerling tot kapitein voer ze op verschillende schepen letterlijk over de hele wereld.
Maurits koos voor een Nederlandse rederij en voer direct als stuurman in de kustvaart. Zijn standaard termijn was 4 maanden aan boord. Gelukkig mocht hij steeds wat langer aan boord blijven tot Olga wist wanneer ze na ca 6 maanden werd afgelost. Zo waren ze samen thuis tijdens hun vakantie!
Er is een tijd van komen en van gaan en het leven kent zo zijn eigen kronkelwegen.
Om meer tijd samen te zijn kozen we om een “binnenbootje” om te bouwen van vrachtschip naar comfortabel vakantieschip. Het gevoel van watersport is moeilijk te beschrijven, dat moet je gewoon voelen. De rust, de ruimte, het gevoel in een andere wereld te zijn, alles bekijken vanaf het water,… Wij kenden het al van jongs af aan. We wilden dit gevoel, deze er-varing en deze liefde voor de waterwereld graag ook delen met wie geen schip heeft. Het begon als een dol idee en kreeg al brainstormend steeds meer vorm. In 1998 gingen we op zoek naar een geschikt schip: niet te groot, want alle kleine watertjes zijn juist het mooist.
Zo werd het vakantieschip gevonden!
Na overal gezocht te hebben, vonden we het geschikte schip in Wessem, eigenlijk vlakbij huis.
De Luxemotor van 30m lang en 5m breed werd in 1924 als vrachtschip gebouwd. Toen wij het vonden lag het schip al enkele jaren werkeloos in de haven. De schipper was gepensioneerd en het schip, niet meer rendabel als vrachtschip, zocht een nieuwe bestemming.
Het werd een dik jaar hard werken. Het hele verhaal kan je lezen in de
In juli 1999 was de metamorfose compleet. De eerste gasten mochten komen en proeven van de sfeer op de Belgische binnenwateren. Met zijn 30m is het schip best groot. Toch kozen we bewust voor slechts 4 kajuiten. Er varen dus nooit meer dan 8 gasten mee. Zo is er voor iedere gast veel tijd & ruimte om zijn vakantie helemaal naar wens in te vullen.
Maar eerst hielden we een groot feest en werd ons nieuwe hotelschip gedoopt in De 4 Vaargetijden!
Onvoorstelbaar, ondertussen hebben we zelfs ons 20 jarig jubileum met De 4 Vaargetijden achter de rug…
Wil je graag aan boord stappen? Stel het dan zeker geen jaren meer uit…